descrierea programului de formare de bază în Analiză Tranzacțională
Următorul ciclu de formare, 2025 – 2028, va începe în NOIEMBRIE 2025. Înscrierile au loc în perioada MAI – 27 OCTOMBRIE 2025. Descarcă Manualul cursantului pentru a citi într-un singur loc toate informațiile de care ai nevoie. Programul este preponderent ONLINE. Din cele 10 cursuri/an, 7 cursuri vor fi ONLINE și 3 în persoană în București.
Formarea de bază (complementară) este prima etapă a programului de formare în Analiză Tranzacţională – Psihoterapie.
Structura programului de formare de bază:
- 560 ore de formare, din care:
- 480 ore de formare teoretică – 10 cursuri de weekend/an; cursul durează două zile
- 80 ore de studiu individual și de grup
- terapie personală: minim 150 ore
- durată: 3 ani
Orele de studiu individual și de grup sunt formate din:
- ore de studiu pentru realizarea eseurilor – 20 ore realizate în cei 3 ani
- ore de învățare într-un peer group (grup format din colegi) – 60 ore, realizate în cei 3 ani. Invităm cursanții să se organizeze în peer group-uri pentru a dezbate studii de caz, subiecte, concepte, idei, abordări, cercetări din Analiza Tranzacțională. Modul de organizare și temele discutate sunt la alegerea cursanților. Tutorii vor oferi suport pentru organizare și recomandări de cărți și articole de citit.
Este obligatorie prezența la minim 7 cursuri din 10/an. În situația în care cursantul nu poate ajunge la 1-3 cursuri/an, acesta va găsi împreună cu tutorele său o soluție (până la finalul celor 3 ani) pentru a acoperi orele pierdute (de ex.: o fișă de lectură, prezentarea orală a temei cursului pierdut, dovada participării la cursuri cu teme identice sau asemănătoare organizate de alți furnizori de formare, etc).
Absolvirea Etapei 1 presupune:
- realizarea nr. de ore de formare
- completarea chestionarelor de evaluare (tip grilă, format electronic) în timpul fiecărui curs
- minim 150 de terapie personală dovedite printr-o adeverință semnată și parafată
- realizarea și prezentarea Portofoliului tutorelui
- participarea la întâlnirile anuale cu tutorele de grupă
Cursurile din această etapă sunt închise: participă doar cei înscriși la începutul formării.
În cazul în care cursantul nu îndeplinește cerințele pentru absolvirea programului de formare de bază în cei 3 ani, Asociația va prelungi perioada pentru îndeplinirea cerințelor pentru maxim 3 ani. Dacă cerințele nu se îndeplinesc în perioada de prelungire, cursantul va trebui să reia formarea complementară.
După încheierea programului de formare de bază, cursanţii vor primi un certificat de absolvire necesar pentru depunerea dosarului la Colegiul Psihologilor din România în vederea obţinerii dreptului de liberă practică în Analiză Tranzacţională – Psihoterapie, treapta practicant, regimul sub supervizare. Dreptul de liberă practică emis de Colegiul Psihologilor din România permite cursanţilor să înceapă practicarea psihoterapiei.
Odată obținut dreptul de liberă practică treapta practicant, regimul sub supervizare, cursantul va putea folosi titlul de psihoterapeut sub supervizare cu formare în Analiză Tranzacţională.
Programa
Anul I
- Stările eului
- Tranzacții și stroke-uri
- Teoria scenariului de viață
- Sentimente racket
- Jocuri psihologice
- Contractarea
- Înțelegerea inconștientului
- Mindfulness și AT
- Abilități terapeutice (principii de fundamentale în comunicare, comunicarea asertivă, ascultarea)
- Workshop de evaluare: prezentarea eseului
Anul II
- Naşterea psihologică a copilului și teoria atașamentului
- Școala Clasică
- Școala Cathexis
- Școala Redeciziei
- Școala Integrativă
- Școala Psihodinamică și Școala Relațională
- Sinele și personalitatea
- Transfer și contratransfer
- Mecanisme de apărare
- Workshop de evaluare: prezentarea eseului
Anul III
- Diagnosticul în AT
- Schimbare, vindecare și autonomie
- Planul de tratament
- Neuroştiințe şi mintea relațională
- Teoria relațiilor de obiect și AT
- Înțelegerea proceselor intrapsihice
- Relația terapeutică
- Adaptări de personalitate
- Cadrul de lucru și Etica în AT
- Workshop de evaluare: prezentarea eseului
Competențe dobândite la finalul programului de formare de bază
A) Competențe de cunoaștere
- Demonstrează o cunoaștere cuprinzătoare a conceptelor de bază AT și a conceptelor psihodinamice care sunt utilizate în practica AT
- Cunoaște și înțelege asemănările și diferențele dintre școlile din AT
- Demonstrează o cunoaștere și înțelegere cuprinzătoare a relației terapeutice și a procesului terapeutic
- Ilustrează abilitățile terapeutice de bază
- Recunoaște diferitele tipuri de probleme etice în practica psihoterapiei.
- Demonstrează o cunoaștere și înțelegere cuprinzătoare a cadrului de practică
B) Competențe intelectuale
- Dezvoltă propria gândire cu privire la teorie.
- Formulează ipoteze de diagnostic folosind concepte de AT
- Diferențiază și evaluează dintr-o serie de opțiuni de tratament din diferite școli de AT
C) Competențe practice
- Se implicarea în activități de creștere și dezvoltare personală
- Stabilește și menține relații OK-OK.
- Evaluează propriile resurse și limitări în ceea ce privește prezența terapeutică
D) Alte competențe
- Angajament în propriul lor proces terapeutic
- Reflectă asupra propriului scenariu în relație cu practica terapeutică
Tarife
Programul de formare de bază în Analiză Tranzacțională costă: 7000 lei/anul I, 7250 lei/anul II, 7500 lei/ anul III.
Anul I – 700 lei/curs x 10 cursuri pe an
● taxa înscriere în valoare de 700 lei se plătește în maxim o săptămână de la semnarea contractului de formare, dar nu mai târziu de primul workshop din an (valabil pentru anul I de formare);
● taxa de înscriere se scade din valoarea totală a primului an de formare, ceea ce înseamnă ca ultimul curs din an nu se va mai plăti.
Anul II – 725 lei/curs x 10 cursuri pe an
Anul III – 750 lei/curs x 10 cursuri pe an
Fiecare curs se va plăti cel târziu cu două săptămâni înainte de curs.
În tariful anual sunt incluse:
- suportul de curs;
- acces la referințe bibliografice;
- suport pentru organizarea cursanților în peer group-uri de învățare;
- evaluările scrise pentru eseuri, studiul de caz și lucrarea de finalizare.
Ce se întâmplă în cazul retragerii cursanților:
• dacă retragerea are loc cu mai mult de 2 săptămâni până la începerea programului de formare, atunci Asociația va restitui cursantului suma plătită;
• dacă retragerea are loc în timpul anului de formare (I, II sau III), Asociația nu va restitui sumele plătite până în acel moment și cursantul își asumă obligația de a plăti restul banilor până la finalizarea anului (până la finalizarea anului, nu a programului de formare). De ex, dacă s-au plătit 2 cursuri în anul I și cursantul decide să se retragă din program, va plăti și restul cursurilor din anul I de formare.
Cursanții care decid să se retragă vor primi o adeverință de participare cu titlurile workshop-urilor, numele formatorului și nr. de ore de formare. Adeverință nu se poate folosi pentru depunerea dosarului la Colegiul Psihologilor în vederea obținerii dreptului de liberă practică.
Tarifele pentru terapia personală se stabilesc de fiecare terapeut și plata se face în contul acestuia.
Pentru înscrierea în programul de formare de bază în Analiză Tranzacțională, candidații trebuie să îndeplinească următoarele cerințe:
- licențiat în psihologie sau
- licențiat în: medicină/ pedagogie/ psihopedagogie/ filosofie/ teologie/ asistență socială. Important: În acest caz, candidații trebuie să facă dovada absolvirii unor module teoretice, conform normelor Colegiului Psihologilor până la depunerea dosarului la Colegiu pentru obținerea dreptului de liberă practică. Asociația vă va oferi detalii despre aceste module, însă accesarea lor intră în responsabilitatea candidatului. Aceste module se vor face după începerea programului sau după finalizarea acestuia, nu este obligatoriu să le fi făcut înainte de a intra în formare.
- student anul 3 care urmează să aibă examenul de licență în vara anului 2025.
- parcurgerea a două interviuri de selecție cu tutorii Asociației.
Testimoniale
Participarea mea la programul de formare în Analiză Tranzacțională este una dintre cele mai valoroase investiții în dezvoltarea mea personală și profesională. Am găsit aici nu doar o structură teoretică solidă, ci și un cadru sigur, cald și stimulant, în care m-am putut regăsi în profunzime. Formatorii sunt autentici, bine pregătiți și generoși în transmiterea cunoștințelor, iar colegii – o resursă constantă de susținere și învățare reciprocă.
Această formare mă ajută să-mi clarific propria poziție existențială, să-mi înțeleg scenariul de viață și să dezvolt relații mai autentice – atât în viața personală, cât și în munca mea cu clienții.
O recomand cu toată încrederea celor care își doresc o formare riguroasă, cu sens, dar și un parcurs transformațional profund.
Psihoterapeut în formare în Analiză Tranzacțională
Cabinet Individual de Psihologie Pătru Adrian
Acest program de formare este o experiență minunată. Pentru mine, care eram obișnuită cu un mediu mult mai rigid-academic de studiu, a fost aproape un şoc absența acelei dinamici profesor-student, superior-inferior atât de familiare fiecăruia. Formatorii cultivă un mediu cald, bazat pe înțelegere reciprocă și respect. Nevoile si opiniile fiecăruia sunt ascultate și luate în considerare, chiar și atunci când nu se aliniază perfect majorității, o experiență aproape unică pentru mine.
Cu fiecare workshop descopeream și înțelegeam din ce în ce mai mult despre experiența mea, trăirile si trecutul meu. Este greu să explic în cuvinte felul în care primeam, procesam și integram informațiile primite. Totul a decurs foarte natural. Am reușit, prin această formare, să înțeleg și să accept anumite aspecte ale psihicului meu de care credeam că mă voi ascunde întreaga mea viață. Poate că o experiență atât de intensă pare greu de crezut. A fost greu de crezut și pentru mine, inițial. Însa este adevărat.
Recomand cu nemăsurată căldură! Este o experiență care merită să fie trăită.
Recomand formarea în Analiză Tranzacțională oricui simte că vrea să se cunoască mai bine, dincolo de roluri și măști. E o călătorie care nu îți promite rețete, dar îți oferă ceva mult mai valoros: spațiul în care să te construiești din interior.
Iar dacă ești sau îți dorești să devii psihoterapeut formarea de Analiză Tranzacțională este exact ce ai nevoie ca să devii un veritabil profesionist. Motiv: formatorii sunt experți cu ani de zile de experiență de cabinet și de training.
Dacă mă uit în urmă, anul acesta de formare a fost mai mult decât un proces de învățare – a fost o tranziție. Am intrat în grup cu o identitate profesională clară, obișnuit să conduc, să am răspunsuri și să inspir încredere. Ce nu știam e că, pentru prima dată după mult timp, urma să-mi dau voie să nu știu.
Ce mi-a plăcut cel mai mult a fost că n-a trebuit să demonstrez nimic. În loc să fiu „cel competent”, am învățat să fiu om. Să fiu și vulnerabil, și curios. Să nu am toate răspunsurile. Să ascult, nu ca să intervin, ci ca să înțeleg. Să fiu prezent fără să controlez. Pentru mine, asta a fost o noutate.
Am descoperit că am venit cu un scenariu vechi, cu reflexul de a ajuta repede, de a salva, de a performa. În formare, am început să pun pauză acelui impuls și să mă întreb: „Oare chiar e nevoie să intervin acum?” Sau: „Pot rămâne prezent fără să fac nimic?”. Și răspunsul, de cele mai multe ori, a fost da.
Grupul m-a ajutat enorm. M-a învățat să stau în tăcere, să ofer spațiu, să nu mai car responsabilitatea tuturor. Când am făcut loc celorlalți, am simțit că și ei vin mai aproape de mine. Am simțit apartenența nu ca validare pentru statutul meu, ci ca acceptare pentru cine sunt, cu tot ce aduc.
Am început formarea de bază în Analiză Tranzacțională Relațională în urmă cu doi ani și o consider una dintre cele mai bune decizii din ultimii ani – atât pentru dezvoltarea mea personală, cât și profesională.
Mi-a plăcut atmosfera de siguranță, claritatea teoriei și modul în care trainerii îmbină rigoarea profesională cu prezența umană autentică. Întâlnirile lunare au fost de fiecare dată un spațiu de reflecție profundă, conectare și învățare aplicabilă.
Am câștigat o înțelegere nouă asupra propriei mele istorii de viață și a modului în care relaționez cu ceilalți – în familie, la muncă, în roluri de sprijin. M-a ajutat să-mi dezvolt un limbaj pentru lucruri pe care le simțeam, dar nu știam cum să le numesc.
Am descoperit cât de valoroasă este Analiza Tranzacțională nu doar în psihoterapie, ci și în educație, coaching, parenting sau dezvoltare organizațională.
Recomand această formare oricui este interesat de relații, de profunzime, de a înțelege cum funcționăm ca oameni și cum putem sprijini mai bine schimbarea – în noi și în ceilalți.